środa, 18 września 2013

wypadek samochodowy (nie nasz) i reakcja szkoły


 to, oczywiście, nie jest zdjęcie z miejsca wypadku 

Dwa dni temu przed szkołą Tolka był wypadek samochodowy. Ciężarówka potrąciła śmiertelnie 60-letnią rowerzystkę. Ciężarówkowiec uciekł z miejsca wypadku. Rzecz się działa o 8:16, czyli dokładnie wtedy, kiedy ze wszystkich stron napływają do szkoły dzieci i rodzice. Wielu z nich przechodziło obok, wielu widziało karetkę, policję i ciało. (na szczęście my mieszkamy z drugiej strony szkoły i Tolek niczego nie widział). Prawie wszyscy widzieli chodzących po ulicy, płaczących ludzi (Tolek też). Ponieważ kierowca uciekł, policja chodziła po szkole i okolicznych sklepach szukając ewentualnych świadków.


I w takich właśnie momentach niesłychanie cenię szkołę Tolka. W każdej klasie wychowawca przeprowadził - według wytycznych szkolnych psychologów - pogadankę dotycząca ruchu drogowego. Odpowiadali na wszystkie pytania dzieci, pocieszali, uspakajali. Natychmiast został wysłany mail do rodziców. Dostaliśmy informacje jak rozmawiać z dziećmi o wypadkach, jak się zachowywać, kiedy dzieci będą przeżywały tę sytuację, na co zwracać uwagę, jak reagować. Przyszło także zawiadomienie, że jeśli jakiekolwiek dziecko lub rodzic czuje potrzebę porozmawiania z psychologiem o tym co widzieli, to ci szkolni są do dyspozycji. W mailu nie było nic superodkrywczego, ale sama świadomość, że ktoś nad czuwa, obserwuje dzieci i pomaga rodzicom, jest budująca.

A to podsumowanie z maila. A nuż się komuś kiedyś przyda...
In short summary:
1.       Tell the truth without going into detail: the cyclist has died. People sometimes die in traffic accidents.
2.       Listen to your children and encourage them to express their anxieties, thoughts, questions.
3.       Reassure them that you are always there to help and protect them. You cannot reassure them that the cyclist is alive but you can reassure them that you love them.
4.       Help them think of what helps them cope: being with friends? Doing a certain activity together? Make this possible. The focus has to be on the recovery, not on how terrible the accident was.
5.       Connecting with others usually helps.
6.       Some will be ready to move on after 10 minutes whilst others may need weeks. This is OK.

1 komentarz:

  1. Ufff... Już myślałam, że po niemiecku ten e-mail wrzucisz :-P
    (pewnie, że się przyda -wątpię żeby publiczne polskie szkoły takie rzeczy stosowały)

    OdpowiedzUsuń

wolna jak matka

A to Ci dopiero!!! Nie pamiętam kiedy ostatnio miałam to szczęście - jestem sama w domu. SAMA! Na cały dzień! Tolek załatwia swoje sprawy, M...